20 juni 2008

Jordgubbsjakt

Snart dags att gå på jordgubbsjakt, hoppas det inte är kört. Igår kostade de 40 kr litern så det gäller väl att tömma spargrisen. Senare idag ska vi åka "ut i det blå!, jag och min man.


Vi får ta och fråga SMHI var de har tänkt att det inte ska regna och åka åt det hållet. Här regnar det inte just nu, men sakerna på altanen är fulla med vatten så det är inte länge sedan det kom en rejäl skvätt!

Igår lovade jag att jag skulle visa lite bilder på mitt broderitäcke. Jag tänker ge det ett namn, men det har inte ploppat upp i huvudet ännu.

52 olika bilder är det tänkt att det ska bli, plus ett par applikationer, så att täcket blir lagom till en enkelsäng. Men eftersom jag ska quilta och sy ihop dem efter hand som jag broderat dem så kan jag ju sluta när jag vill. Fast jag är envis och tålmodig, så vänta ni bara! Förr eller senare blir det klart.

Ungefär 30 av de 52 bilderna är ritade, fast jag har skissat på alla. Jag håller på att brodera på nr 13, tror jag, en fjärdedel är snart gjorda.

Så här ser de ut. Jag har valt en mörkt jeansblå som bas, ganska mycket "smuts-turkos" och lite rött som accentfärg. Tyget är enfärgat "äggskal".

Katten var den första jag gjorde. Jag älskar katter, men eftersom jag är allergisk så får jag nöja mig med att ha dem på bild.

Familjen tycker jag blev fin, det är jätteroligt att rita gubbarna. Jag har gjort änglar, vänner och bebisar också, och fler blir det.

Kommentarer överflödiga, lapptäcken är det roligaste som finns.

Visst blev fjärilen fin, och ja, jag har ett strykjärn, även om det inte är använt just här!

Här är tygerna jag ska använda. Gissa om det kliar i fingrarna att få börja skära till dem!

Det fanns visst en bild till, med våren på. Det är Josefin, min dotter, som har tagit dem åt mig så jag har inte riktig koll på vilka bilder jag har.

Nog för idag. Det sägs att vi måste åka och handla nu. Jag tror han har rätt i det!

Ha en trevlig midsommar!

Helena

1 kommentar:

Lizzan sa...

Ojoj vilket härligt täcke det kommer att bli, ska bli spännande att få föja det. Önskar samtidigt en trevlig fortsättning på midsommarhelgen!